Laster Arrangementer

Teater “Den siste viking” på Norveg

Første stoppested på turneen nordover langs Helgelandskysten er Kystkultursenteret Norveg i Rørvik. Denne teaterforestillingen er del av bursdagsfeiringen til Norveg.

Start: 15. juni

Slutt: 15. juni

Den siste viking

Om boka, Johan Bojer (forfatteren) og Kaare Espolin Johnson (illustratøren)

Den siste viking kom ut i 1921. Romanen gir en mangfoldig skildring av et kystmiljø, hvor folket er avhengig av lofotfisket for å livberge seg. Kristaver Myran er en av de sentrale skikkelsene blant fiskerne. Han går til anskaffelse av båten «Kobben», til tross for at fartøyet har kantret flere ganger. På båten mønstrer et fattig, men livfullt mannskap. Vi møter også den fargerike høvedsmannen Jakob han Pinade med litjfoten. Fortellingen beskriver mismot over dårlig fiske og fattigdom, men også glede over storfangst og pustepauser i hverdagen. En frodig folkelivsskildring som bygger på blant annet det historiske slaget i Trollfjorden i 1890.Med illustrasjoner av Kaare Espolin Johnson. Johan Bojers (1872-1959) forfatterskap er omfattende og allsidig. Til sammen skrev han over førti romaner, noveller, artikler og skuespill, to erindringsbøker og flere eventyrsamlinger. Bojer er en av de norske forfatterne fra sin tid som ble mest lest i utlandet, og hans bøker ble utgitt i store opplag i hele Europa og i Amerika. Han bodde i Frankrike i mange år, men også i USA, Italia og Danmark. Kaare Espolin Johnson ble født 12. mars 1907 i Surnadal og døde 16. august 1994. Han vokste opp i Vadsø og Bodø, og fikk sin utdanning på Statens Kunst- og Håndverkskole i Oslo. Han er en av våre mest kjære malere og grafikere, og er kanskje særlig kjent for sine motiver fra Nord-Norge. Blant bøkene han illustrerte, var Den siste viking og Sigbjørn Hølmebakks Fimbulvinter.

Om vår forestilling

Den siste viking har i en årrekke blitt vist i amfiet ved Museet Kystens Arv i Stadsbygd. I 2007 ble det gjort en ny dramatisering av boken, som ble fremført av et knippe profesjonelle skuespillere i samspill med et stort antall lokale skuespillere fra 0 til 80 år, musikere, kor og båter. Forestillingen ble vist for 7500 mennesker, og for oss som laget forestillingen ble det en fantastisk reise inn i Bojers rike. Vi hadde et ønske om å ta med oss stoffet videre i en enklere form, og laget en versjon for en skuespiller, piano og cello som bærer i seg hele universet til storformatforestillingen fra 2007. Denne times lange versjonen har allerede blitt en etterspurt forestilling – interessen for Bojers historie om lofotfisket er stor langs hele vår langstrakte kystlinje. Nå tar vi den med oss videre til nye steder, og håper å kunne gi både gamle kjennere av historien og ferskinger en tur på lofothavet, dette er en del av vår kulturarv som vi gjerne tar med oss videre!

Nora Evensen – dramatisering og regi

Medvirkende

Tore B. Granås – skuespiller ved Turnéteatret i Trøndelag (tidligere Nord-Trøndelag Teater)

Knut Anders Vestad – komponist og organist, ansatt ved NTNU – Institutt for musikk

Cellist – Anne Lise Fagerli.

Her kan du lese programmet: Den siste viking – Program.

Varighet ca. 1 time.

Billettpris kr 200,- (uavhengig av salgssted eller alder). Billetter kan kjøpes på nett eller i skranken i Norveg.

***

Bli gjerne med å feire bygget Norveg sin 15-årsdag, også! Kystkultursenteret Norveg ble åpnet av Kong Harald og Dronning Sonja den 16. juni 2004 kl. 14.00. Vi markerer både 15-års bursdag for Norveg og starten på sommersesongen med ulike aktiviteter.

Den siste viking

Kr 200,-